Wat is Shockwave?

Heb je chronische pijn zoals hielspoor, verkalking in de schouder, een tennisarm of golfelleboog? Heb je alles al geprobeerd om ervan verlost te raken zoals injecties, medicatie en/of fysiotherapie? Zonder resultaat en met terugkeer van de pijn, soms erger dan voorheen? Dan is shockwave therapie wellicht de oplossing.

Bij shockwave therapie wordt gewerkt met geluidsgolven. Deze geluidsgolven verplaatsen zich onder een bepaalde druk door je huid naar het pijnpunt. Door deze geluidsgolven verbeteren de bloedsomloop en stofwisseling in het blessuregebied waardoor de pijn afneemt. Zo stimuleert de behandeling je lichaam om de blessure zelf te genezen. Het is een goede behandeling bij chronische en/of hardnekkige blessures.

Shockwave therapie

Hoe werkt shockwave?

De fysiotherapeut onderzoekt eerst, eventueel met behulp van het echografisch apparaat jouw klachten. Op het te behandelen lichaamsdeel wordt gel aangebracht. Deze gel helpt om de golven beter over te brengen. De fysiotherapeut richt de golven via een behandelkop op dit gebied.

Per behandeling duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten en dit is altijd onderdeel van een volledige behandeling fysiotherapie. Soms vindt de behandeling plaats op één lichaamslocatie, maar er kan ook een groter gebied worden behandeld. De fysiotherapeut kan de frequentie en intensiteit van de golven tijdens de behandeling veranderen.

De behandeling kan pijn doen, maar de behandelend fysiotherapeut houdt altijd rekening met jouw blessure en pijnbeleving. Er wordt bij iedere stap uitgelegd wat er wordt gedaan.

Hoeveel behandelingen zijn er nodig?

Gemiddeld zijn er ongeveer vijf behandelingen nodig. Tussen twee behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer zeven dagen.

Wat kost shockwave therapie?

Shockwave therapie wordt gedeclareerd als onderdeel van een normale zitting fysiotherapie.

Combinatie shockwave therapie en echografie

Schouwenburg Fysiotherapie combineert shockwave therapie steeds vaker met echografie. Door middel van een echo kan de fysiotherapeut namelijk snel en duidelijk bepalen wat jouw pijn veroorzaakt en waar die oorzaak zit. Door echografie kun bijvoorbeeld kalkafzetting in het schoudergewricht goed worden gezien. Daarna kan de fysiotherapeut de shockwave therapie gericht op die plek gebruiken. Hierdoor is deze therapie zeer effectief.

Dit zijn de voordelen van shockwave therapie

• Shockwave heeft een bewezen effect bij chronische klachten aan pezen
  • Shockwave stimuleert jouw lichaam om zelf de blessure te genezen
  • Shockwave voorkomt pijnlijke injecties of een operatie